Speedway-sponsorering stinker!

15 jul

Like this on FacebookShare on Facebook
Lørdag aften sad jeg og så Hold-VM i speedway, og noget af det første der slog mig var de mange forskellige sponsorer på kørernes dragter. Så snart TV3+ gik på reklamer kunne jeg ikke huske nogen af dem, ud over Monster Energy, som er hovedsponsor for selve begivenheden (og for speedway-grand prix’erne i den individuelle VM-serie), og derfor var synlig flere steder gennem hele aftnen.

Denne plastren alting til med logoer kender vi allerede alt for godt i sportens verden, men den måde speedwaykørernes dragter og cykler er dekoreret på hører alligevel til de mest grelle eksempler. Endnu mere latteligt bliver det når kørerne uden over dragten er iført en vest (med logoer) som helt eller delvist dækker nogle af de øvrige sponsorers logoer.

Speedway-sponsorering: logoerne kan ikke komme til for hinanden.

Imellem hvert heat står der fire kønne piger med hver sin paraply og danser foran publikum og kameraene – hvad skal det egentlig til for, og hvorfor har de paraplyer med? Er det kun for at få mere plads til at eksponere logoer?
JAK siger logoet på pigernes paraplyer og tøj, lige som Monster Energy et brand jeg ikke anede hvad var før jeg googlede det som reseach til dette indlæg. Man må nødvendigvis spørge sig selv hvor meget værdi et sponsorat har hvis publikum og tv-seere ikke er klar over hvem sponsor ovehovedet er, eller hvis de ikke engang kan huske sponsoren fordi navnet drukner i støjen fra snesevis af andre logoer.

Hvorfor sælger man ikke samtlige sponsorrettigheder ved arrangementet til en enkelt eller to sponsorer, som så til gengæld virkelig får mulighed for at aktivere sponsoratet på flere forskellige måder og overføre lidt af begivenhedens værdier og goodwill til deres brands?

Måske ligger svaret delvist i at det er forskellige organisationer og personer der har rettighederne til de steder sponsorerne kan få deres navn fem. Er det kørerne selv der har rettighederne til at sælge reklamepladsen på dragter og cykler? Er det ejerne af banen der har rettighederne til at sælge bandereklamer, mens speedwayforbundet har rettighederne til at sælge et hovedsponsorat til selve begivenheden?

Uanset hvordan det hænger sammen burde man være professionelle nok til at snakke sammen og fohandle sig fem til en løsning hvor man tilbyder én samlet pakke til en potentiel sponsor, som så til gengæld får fuld valuta for pengene. Det vil med garanti give den størst mulige vædi for sponsor og flest penge i kassen til sporten.

Så du hold-VM i speedway, og hvor mange sponsorer kan du huske?

Advertisements

2 kommentarer to “Speedway-sponsorering stinker!”

  1. Dude (@EmilJellum) 7. oktober 2012 hos 22:50 #

    Må indrømme jeg ikke så speedway (eller interesserer mig synderligt for det), men her kunne de virkelig lære noget af fodboldens Champions League. Her står forbundet for det hele og deler efterfølgende store pengeposer ud til klubberne. Her er der virkelig styr på det, og man har otte kæmpe store turneringssponsorere, som får rigtig meget eksponering – uden at det bliver overdrevent tilklistret.

  2. reddajoppe 8. oktober 2012 hos 07:56 #

    De kunne helt sikkert lære meget af en del andre sportsgrene og -begivenheder. Er dog ikke enig med dig i at Champions League ikke virker tilklistret – når der er interviews/pressemøder er der altid en baggrundsvæg som er plastret til med logoer for 4-6 sponsorer – det er så tåbeligt. Hvis sponsorerne turde bidrage til at få sporten og glæden i fokus frem for dem selv og deres logo og slogans ville de få langt mere ud af sponsoratet på den lange bane.

Skriv en kommentar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: